Witamy w naszym przedszkolu

Nauczyciele – wychowawcy grupy IV:

Jagoda Glanc

Bożena Podyma

 

 

 

Aktualności:

Drodzy rodzice🙂
     Z przyczyn technicznych
 „Pokaz mody”został przeniesiony na 9.05(czwartek).
Przepraszamy

 

WAŻNE DNI:

12.04 (piątek) – “Niebieskie Igrzyska” Światowy Dzień Świadomości Autyzmu 

18.04 (czwartek) – Koncert Narodowego Forum Muzyki 

19.04 (piątek) – Warsztaty “W krainie perkusji” 

26.04 (piątek) “EkoStyl – Fashion day 2024” 

 

 

 Kochane dzieci, drodzy rodzice

         🔊 Wydarzenie modowe🔊🌱

W dniu 22.04.2022 obchodzimy światowy Dzień Ziemi🌱🌳Z tej okazji dzieci dowiedzą się wielu ciekawych informacji o naszej planecie, a także jak dbać o przyrodę i środowisko.🍀

  🔊Natomiast🔊 !26.04!🔊w naszym ogrodzie przedszkolnym odbędzie się pokaz mody „EkoStyl-Fasion Week 2024”.🔊🌱

Zachęcamy rodziców wraz z dziećmi do stworzenia stroju z surowców wtórnych i nieużytków (np: gazety, butelki plastikowe, worki i inne według pomysłu).

Jeżeli aura za oknem nie będzie sprzyjała pokaz mody odbędzie w przedszkolu.

          Liczymy na waszą

       pomysłowość i kreatywność💫🌱

 

HALO WIOSNA 🍀🌷🔊
                   IDZIE RADOSNA🌷🌞
        JUZ W TEN CZWARTEK-21.03
BĘDZIEMY OBCHODZIĆ W NASZYM PRZEDSZKOLU  PIERWSZY DZIEŃ  WIOSNY. 🌳🌱🌹🌞🌞
PROSIMY ABY TEGO DNIA DZIECI PRZYSZŁY UBRANE NA KOLOROWO, BĄDŹ Z ELEMENTAMI WIOSENNYMI (MOTYLKI,KWIATUSZKI,OWADY🌷🐝🦋.🌞🌷🦋

W ZALEŻNOŚCI OD POGODY W OGRODZIE PRZEDSZKOLNYM(BĄDŹ W PRZEDSZKOLU) BĘDZIEMY CELEBROWAĆ NADEJŚCIE TEJ RADOSNEJ PORY ROKU POPRZEZ ZABAWY RUCHOWE,PLASTYCZNE I MUZYCZNE.🌞🌷🦋

 

Ważne daty: 

10.11 – Dzień Patriotyczny (ubiór w kolory biało-czerwone) 

16.11 – Koncert Narodowego Forum Muzyki 

21.11 – Dzień Życzliwości (ubiór na żółty kolor) 

 

Czym jest życzliwość?

Życzliwość kojarzy się najczęściej z byciem miłym. To drobne gesty, uprzejmość, serdeczność – okazywane spontanicznie i dobrowolnie.

 

Często jednak życzliwość to coś więcej niż bycie miłym. To wewnętrzna postawa, filozofia życia. Cechuje ludzi, którym zależy na dobrostanie innych. Wyróżniają się oni dobrą wolą i gotowością niesienia pomocy. Z radością dbają o potrzeby innych ludzi. To dla nich zupełnie naturalna postawa, odczuwana na kilku płaszczyznach:

– mentalnej,

– werbalnej i niewerbalnej,

– aktywnościowej.

 

Ta ostatnia jest chyba najłatwiejsza do rozpoznania, uwidacznia się w czynach podejmowanych dla kogoś, także dla własnych dzieci: w podaniu upuszczonej zabawki, powrocie do kina w poszukiwaniu zgubionej przytulanki, przygotowaniu na śniadanie ulubionych naleśników.

 

Również w sferze werbalnej i niewerbalnej mamy mnóstwo okazji, by wyrazić naszą życzliwość lub jej brak. Decyduje o tym nasz ton głosu, dobór słów i gestów. Nie bez znaczenia jest sposób, w jaki mówimy o innych ludziach podczas ich nieobecności, także przy dzieciach.

 

To, co myślimy o innych, o świecie, o sobie samym, o życiu jest odzwierciedlane przez nasz język, nasz sposób bycia. Życzliwe nastawienie wpływa na to, czy widzimy w drugim wroga czy przyjaciela. Czy jesteśmy przekonani, że zrobił coś nam na przekór, na złość czy przez przypadek, bez złej intencji? A może wierzymy, że lepiej zawsze liczyć na siebie samego niż polegać na drugim? Życzliwość pomaga także otwierać nasze serca.

 

 

 

Akcja „SPRZĄTAMY DL POLSKI” DNIA 4.10.2023

Celem przedsięwzięcia jest promowanie postawy odpowiedzialności społecznej, patriotyzmu oraz troski o środowisko naturalne.

Dzień Kropki!
Drodzy Rodzice, Kochane Przedszkolaki
W piątek (15.09) odbędzie się Dzień Kropki. Teoretycznie niepozorne święto, jednak bardzo ważne, ponieważ w tym, dniu skupiamy się na tym jak wiele umiemy, budujemy poczucie pewności siebie, bazujemy na naszych zasobach i talentach. O ile to możliwe, prosimy o to, aby dzieci miały ubiór z motywem kropki.Tego dnia w naszym przedszkolu odbędzie się spotkanie przedszkolnej rodzinki, podczas którego zostaną zorganizowane zabawy w przedszkolnym ogrodzie, czytanie bajki „Kropka”, zabawy i ćwiczenia relaksacyjne. Zwieńczeniem święta będzie stworzenie „Galerii Wyjątkowych Artystów”.Bo każdy z nas jest zdolny i kropka 😉
TYDZIEŃ SZCZĘŚCIA 18-22.09.2023
Drodzy Rodzice,
dnia 19.09 ( wtorek) odbędzie się „FESTIWAL KOLORÓW”
w tyn dniu prosimy ubrać dzieci na czerwono!!

Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć

o tym, jak żyć, co robić i jak postępować,

nauczyłem się w przedszkolu…

Robert Fulghum

 

Drodzy Rodzice!

To kolejny rok Waszych dzieci w przedszkolu, są już starsze, wiedzą i potrafią więcej. Pragniemy je w tym mądrze wspierać, wykorzystując naturalną ciekawość świata i różnorodne zdolności. Chcemy je uczyć tego, co najważniejsze, chcemy, by posiadły niezbędne umiejętności do radzenia sobie na co dzień, by przygotowały się do roli ucznia, by rozwijały swoją niepowtarzalną osobowość, swoje uzdolnienia, by stawiały czoło życiu.

Dzieci w tym wieku przede wszystkim się bawią, ale zabawy, zarówno te dydaktyczne, jak i ruchowe, i różnorodne gry są dla nich jednocześnie procesem intensywnego uczenia się. Podczas zabaw dzieci wykazują niezwykłą aktywność, zbierając w ten sposób doświadczenia sensoryczno-motoryczne, poznawcze i emocjonalno-społeczne, które stają się bazą dla ich rozwoju. Wspólnie możemy pomóc im nazbierać tych dobrych doświadczeń więcej!

Wprowadzamy w świat wartości: szacunek, przyjaźń, odwaga, zgodność, odpowiedzialność.

Uczymy tego, co najważniejsze

  • Doświadczenia emocjonalno-społeczne:
  • oswajanie emocji związanych z nowym otoczeniem, pokonywanie nieśmiałości i poczucia niepewności;
  • budowanie poczucia bezpieczeństwa w nowym środowisku i utożsamiania się z grupą przedszkolną;
  • rozwijanie umiejętności nawiązywania dobrych relacji, w tym umiejętności krótkiego zaprezentowania się w grupie, zgodnej wspólnej zabawy oraz pracy w grupach, a przede wszystkim czerpania radości z bycia z innymi;
  • wdrażanie do samodzielności i kulturalnego zachowania podczas zabaw, posiłków, czynności higienicznych…;
  • rozwijanie empatii, by lepiej rozumieć innych i tworzyć dobre relacje m.in. poprzez uświadamianie konsekwencji różnych zachowań podczas wspólnych zabaw
  • doświadczenia sensoryczno-motoryczne i poznawcze:
  • rozwijanie sprawności ruchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej i słuchowo-ruchowej;
  • rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i organizowanie pola spostrzeżeniowego, koordynacji oko–ręka;
  • rozwijanie spostrzegawczości słuchowej, pamięci słuchowej i wzrokowej oraz analizy i syntezy słuchowej;
  • wdrażanie do uważnego słuchania, tak by zrozumieć to, co się słyszy, i reagować adekwatnie do sytuacji;
  • wzbogacanie słownictwa m.in. poprzez poznawanie nazw pomieszczeń przedszkolnych, interpretowanie powiedzenia: Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe;
  • rozwijanie myślenia logicznego i myślenia przyczynowo-skutkowego; rozpoznawanie i nazywanie podstawowych kształtów figur geometrycznych; rozwijanie orientacji przestrzennej w układzie pomieszczeń w przedszkolu.

Jak wspierać dziecko?

Trzeba wierzyć w to, że dzieci poradzą sobie w przedszkolu! Dzieciom łatwo udzielają się emocje dorosłych, także te niewypowiedziane. Nie należy „zarażać” ich strachem o nie, obawami o to, jak sobie poradzą. Są „zaprogramowane” tak, by sobie radzić! Trzeba je tylko w tym mądrze wspierać.

Nie warto wyręczać dzieci w czynnościach, które mogą i potrafią same wykonać (czasem przy niewielkiej pomocy dorosłych). W przedszkolu potrafią wykazać się już znaczną samodzielnością. Warto ją wzmacniać, nawet za cenę poświęcenia na jakąś czynność większej ilości czasu, np. na nakrywanie do stołu i sprzątanie. Wyręczanie łatwo może doprowadzić do wyuczonej bezradności!

Porozmawiać o… przedszkolu!

Warto zachęcać (nie zmuszać) dzieci, by opowiadały w domu o wydarzeniach w przedszkolu. Zadawać pytania i odpowiadać na pytania zadawane przez dzieci (nawet te męczące).

Wspólne czytanie książek, które przybliżą dzieciom świat przedszkolny i życie w grupie, rozmowy o bohaterach i ich przeżyciach, pomogą dzieciom wejść w życie przedszkolne i oswoić emocje z tym związane.

 

Życzymy Państwu wspaniałego kolejnego przedszkolnego roku 😊

Tematyka na kwiecień:

1.04 – 5.04 Wiosna w pełni

8.04 – 12.04 Zgubiłem się w lesie. Bezpieczne poruszanie się hulajnogą, rowerem, rolkami.

15.04 – 19.04 Przedszkolaki eksperymentują

22.04 – 26.04 Kampania pt.” Jesteśmy przyjaciółmi Ziemi- chronimy środowisko”. Nie lubimy plastiku! Pokaz mody Eko.

29.04 – 3.05 Piękna Nasza Polska Cała

Ważne daty:

10.04 (środa) – Warsztaty dzieci z gr IV wraz z rodzicami – “Wielkie Fermenty”

12.04 (piątek) – “Niebieskie Igrzyska” Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

18.04 (czwartek) – Koncert Narodowego Forum Muzyki

19.04 (piątek) – Warsztaty “W krainie perkusji”

26.04 (piątek) “EkoStyl – Fashion day 2024”

Cele:

– utrwalanie wiedzy na temat wiosny,cech charakterystycznych, rozwijanie umiejętności obserwacji oraz wykorzystywania różnych zmysłów w procesie poznawania świata.

-zapoznanie z niebezpieczeństwem zagubionego dziecka w lesie, dziecko zna zasady, według których powinno się zachowywać gdy się zagubi

– znajomość adresu zamieszkania, utrwalanie wzywania pomocy i rozmowy z dyspozytorem

– kształtowanie właściwych postaw uczestnika ruchu drogowego, kształtowanie umiejętności zachowania ostrożności, wdrażanie do bezpiecznego poruszania się po drogach i ulicach; przypomnienie zasad bezpiecznego korzystania z roweru (konieczność zakładania kasku i ochraniaczy, poruszania się po ścieżkach rowerowych pod tylko opieką dorosłego);

-kształtowanie właściwych nawyków dotyczących ochrony środowiska naturalnego, zwrócenie uwagi na niebezpieczeństwa zagrażające środowisku naturalnemu ze strony człowieka, poznanie możliwości walki z zanieczyszczeniami środowiska, wyrabianie prawidłowych nawyków proekologicznych.

– budzenie i aktywizowanie ciekawości oraz aktywności poznawczej dziecka poprzez eksperymenty. Rozwijanie zainteresowań technicznych i przyrodniczych. Stawianie i rozwiązywanie problemów, dostrzeganie związków między przyczyną, a skutkiem. Poznanie prostych zjawisk przyrodniczo-fizycznych.

-rozwijanie pomysłowości oraz kreatywności poprzez tworzenie „Eko-stroju”

– kształtowanie postaw patriotycznych u najmłodszych, uwrażliwienie na piękno, folklor i tradycje Polski, kształtowanie tożsamości narodowej dzieci.

-rozwijanie pewności siebie poprzez wypowiedzi na forum grupy

– zabawy z “leniwymi literkami” z bohaterem literacki kotem Atlasem: czytanie globalne, układanie wyrazów z rozsypanki literowej wg wzoru, dzielenie wyrazów na sylaby, określanie pierwszej i ostatniej głoski w wyrazie

– Tworzenie historyjek na podstawie ilustracji, rozwijanie mowy, nauka wypowiadania się zdaniami rozwiniętymi, próby tworzenia opowieści,.

– Zdobywanie dalszych doświadczeń w mówieniu oraz „ byciu słuchanym”, dzielenie się przeżyciami. Poszukiwanie własnych dróg rozwiązań, formułowanie pytań i odpowiedzi w sytuacjach zadaniowych.

– Rozwijanie umiejętności muzycznych, tanecznych, granie na instrumentach perkusyjnych

– Ćwiczenia grafomotoryczne, zabawy z plastyką

– Zabawy z cyframi – utrwalanie zapisów graficznych cyfr,

– Kierunki – prawa, lewa, pojęcia przestrzenne przeliczanie liczebnikami głównymi i porządkowymi, dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 i więcej, wyszukiwanie różnic na obrazku, układanie obrazków z części, zabawy z kodami matematycznymi. Zabawa z kostkami matematycznymi i domino.

– Kształtowanie pożądanych postaw prospołecznych i przygotowanie dzieci do samopomocy przez wyposażenie ich w umiejętności (uważnego obserwowania, słuchania, zauważania ciągów przyczynowo-skutkowych ułatwiających unikanie zagrożeń, radzenia sobie w sytuacjach problemowych)

🚴🛼🛴Już po raz czwarty nasze przedszkole dołącza się do ogólnopolskiej akcji „Rowerowy Maj”. Głównym jej założeniem jest dojeżdżanie do przedszkola za pomocą rowerów, hulajnóg, deskorolek, rolek / wrotek. Codziennie koordynatorki akcji w naszym przedszkolu będą odwiedzać grupy i sprawdzać, ile osób w aktywny sposób dotarło do przedszkola. Akcja ma wymiar współzawodnictwa, ponieważ inne placówki z naszego miasta również uczestniczą w Rowerowym Maju i wraz z nimi będziemy starali się pobić rekord w aktywnym przyjeżdżaniu do przedszkola. Przytoczona akcja cieszy się bardzo dużą popularnością wśród naszych podopiecznych, a korzyści płynących z udziału w niej jest bardzo wiele: od zwyczajnego, ale i cennego aktywnego spędzenia czasu, radości z wykonywania aktywności fizycznej, po rozwijanie umiejętności prospołecznych.
Aby dołączyć do akcji należy do 24.04.24 u nauczycieli grupy wpisać swoją pociechę na listę, nic więcej 😉
Trzymajcie za nas kciuki i pamiętajcie o zasadach bezpiecznego poruszania się na drodze.🚴🛼🛴

Dzieci w naturalnym odruchu ciekawości świata aż rwą się do samodzielności.

Niecierpliwość i wyręczanie to główne cechy charakteryzujące rodziców, których zadaniem jest kształtowanie i rozwijanie u dzieci samodzielności. Samodzielny przedszkolak najpierw czy się w domu od rodziców.

Znacie to?:

  • jesteśmy w przedszkolnej szatni, nasze dziecko ma zdjąć/założyć kurtkę a  my przy najmniejszej napotkanej trudności lecimy z pomocą i robimy to za nie, to samo dotyczy zdejmowania i zakładania butów. Zazwyczaj spieszymy się do pracy, do domu i świadomie bądź nieświadomie wyręczamy dziecko, zabierając mu możliwość nauki.
  • prosimy, aby dziecko umyło rączki i co robimy? Sprawdzamy czy robi to właściwie, przy okazji pomagając mu dokładnie nałożyć mydło, precyzyjnie wytrzeć rączki i jeszcze zakręcimy za niego kran

Takich przykładów jest więcej, bardzo często właśnie tak przebiega nauka czynności samoobsługowych w warunkach domowych.

Jedne dzieci uczą się szybko innym podatność uczenia się przychodzi trudniej. Nie porównujmy tylko dajmy im szanse, aby daną umiejętność opanowały w swoim tempie, ale wspierajmy i kształtujmy nowe czynności samoobsługowe.

Dzieci rozpoczynające edukację przedszkolną, które czynności samoobsługowe opanowały już w domu będą odczuwały mniejszy stres i będą dumne ze swojej samodzielności. Niestety obserwując na przestrzeni ostatnich lat zachowania dzieci przychodzących do przedszkola, to  dzieci są coraz mniej samodzielne w porównaniu do swoich rówieśników kilka lat temu. Często rodzice popełniają błąd myśląc, że dziecko ma jeszcze czas i odkładając naukę samodzielności na potem, aż podrośnie. Co może być powodem takiego zjawiska: przede wszystkim nadopiekuńczość rodziców, obecny ciągły pośpiech i brak czasu.

Jak wspierać samodzielność dziecka, aby ułatwić początki edukacji przedszkolnej?Należy  przede wszystkim przyzwyczajać dziecko do samodzielności w zakresie czynności samoobsługowych. Co jest ważne i od czego zacząć?

Naucz dziecko

  1. Mycia rąk z przestrzeganiem kolejnych etapów tej czynności i dokładności ich wykonywania,
  2. Kontrolowanie  i sygnalizowanie potrzeb fizjologicznych,
  3. Prawidłowego wycierania nosa chusteczką higieniczną,
  4. Umiejętnego i kulturalnego jedzenia, posługiwanie się sztućcami
  5. Wkładania i zdejmowania kapci i butów,
  6. Odnoszenia zabawek na ich stałe miejsca, umiejętność sprzątania.

Samodzielny przedszkolak. – rozwijając  samodzielność  naszego dziecka wzmacniamy i wspieramy:

  1.  Pewność siebie
  2. Poczucie bezpieczeństwa,
  3. Podstawowe potrzeby: działania, samodzielności i osiągnięć;
  4. Gromadzenie doświadczeń;
  5. Otwartość na nowe wyzwania
  6. Motywację do pokonywania trudności

Kiedy rozpocząć naukę samodzielności? Odpowiedź jest tylko jedna:Naukę samodzielności należy rozpocząć możliwie jak najwcześniej.

Pamiętajmy, że drogę do samodzielności można przejść tylko małymi, ale konsekwentnymi kroczkami. Pośpiech jest niewskazany,a pojawiające się przeszkody są po to, by je pokonywać.   
 

Przedszkole nr 99
ul. Inowrocławska9
tel: 71/798-68-27
tel. wew. dyrektor: 100
tel. wew. wicedyrektor: 101
tel. wew. intendent: 110
tel. wew. grupa IV: 204
oddział grupy IV czynny: 7.30-17.00